Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Jaguar XK 150 3.4 Roadster

  • Bouwjaar
    1958
  • Tellerstand
    18659 mijlen
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    S830348
  • Motornummer
    V3763-8
  • Kleur
    zwart met rood lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Stoere en fantastisch rijdende 3.4 Roadster met matching numbers.

Verkoopinformatie

Deze Jaguar XK 150 3.4 ltr. OTS (Open Two Seater) oftewel Roadster genoemd, werd door Jaguar Cars New York  in mei 1958 aan de eerste eigenaar afgeleverd. Die heeft de auto ruim 30 jaar in zijn bezit gehad en op het eind ook uitgebreid laten restaureren. Begin jaren ’90 is de auto naar Engeland geëxporteerd en maakte daar deel uit van de omvangrijke collectie van de tweede eigenaar. De derde en Nederlandse eigenaar kocht de fraaie Roadster in 2005. Deze man is ook een echte liefhebber van klassieke Engelse auto’s en de XK werd naast o.a. een prachtige Rolls Royce, regelmatig gereden en natuurlijk netjes onderhouden. De historie van de auto is uitgebreid gedocumenteerd, waaronder taxatierapporten, facturen, het originele maintenance en service book, Heritage Certificate, correspondentie, etc. We kunnen niet spreken van een zogenoemde ‘concoursauto’ maar wel van een heel netjes onderhouden en echte rijdersauto.

Qua techniek is bijvoorbeeld de 3.4 liter motor compleet gereviseerd. De aanwezige factuur getuigd dat dit uitgebreid en door een  professioneel bedrijf is uitgevoerd. Ook zijn de carburateurs gereviseerd en de rubbers van de voorwielophanging vervangen. De schijfremmen voor zijn voorzien van remklauwen met 4 zuigers. Dit maakt samen met de al standaard aanwezige schijfremmen op de achteras, en geassisteerd door een forse rembekrachtiger, een prima remsysteem dat vertraagd als was het een moderne auto. Welk merk paste ook al weer als eerste schijfremmen toe ? Eén keer raden…. Ook het koelsysteem is wat aangepast door middel van een elektrische koelfan. De XK is voorzien van een SCM goedgekeurd klasse 1 startblokkering

Het interieur is door de laatste eigenaar ook vervangen, natuurlijk weer in de originele kleur rood. Tevens werd een op maat gemaakte tonneau cover besteld om het interieur prima en snel af te kunnen dekken. De naden tussen de portieren, motorkap, achterklep en spatborden zijn allen keurig. De lak is netjes en het chroom idem. Al met al kunnen we over de algehele staat zeer tevreden zijn.

De Roadster is voor velen de mooiste XK 150, met name door zijn prachtige vloeiende lijn. De zwarte lak van deze XK brengt een chique uitstraling maar anderszijds door zijn rode wielen, weer een vleugje stoerheid. De auto geeft enorm veel rijplezier en levert ook voor heden ten dage verbluffende prestaties. Prima om een leuk ritje rond de woonplaats te rijden, maar evengoed ligt de snelweg hem en kunnen er probleemloos vele kilometers per dag gemaakt worden. Je gaat een XK al heel gauw waarderen om zijn veelzijdigheid, kwaliteit en prestaties. Ook voor personen die niet goed passen in de XK 120 of 140 biedt de 150 uitkomst want het interieur is ten opzichte van zijn voorgangers een stuk ruimer.

In 1958 was het al een hele echte upper class sportwagen en daarvan heeft deze sophisticated Engelsman anno 2018 nog steeds niets aan ingeboet.

 

 

 

Technische informatie

Motor
zes cilinder lijnmotor DOHC
Carburatie
2 SU carburateur HD6 1¾ inch
Cilinderinhoud
3442 cc
Vermogen
210 pk. bij 5500 t/pm.
Koppel
290 Nm. bij 3000 t/pm.
Topsnelheid
201 km/h
Gewicht
1364 kg
Versnellingsbak
4 versnellingsbak

Opties & accessoires

Rode spaakvelgen

Automatische koelfan

4-zuiger remklauwen voor

SCM Klasse 1 startblokkering

Tonneau cover

Historie

De Jaguar XK 150 kwam in 1957 op de markt als opvolger van de Jaguar XK 140. Het onderstel van de XK 150 was grotendeels gelijk aan dat van de XK 140, maar was nu voorzien van een nieuwe, bredere, carrosserie. De vormgeving was wederom zeer fraai maar ten opzichte van de XK 120 en XK 140 iets minder dynamisch. De carrosserie was minder slank en de karakteristieke spatbordlijnen waren nu minder uitgesproken aflopend vormgegeven. De toegenomen breedte van de carrosserie resulteerde in de toepassing van een bredere grille welke, volgens beste Jaguar traditie, op zeer fraaie wijze in de vormgeving werd opgenomen. Tevens werd voor het eerst een spijlloze, panoramische, voorruit op de XK serie toegepast.

Technisch waren er ten opzichte van de XK 140 de volgende verbeteringen te noteren; de XK 150 werd voorzien van schijfremmen op de voor- en achterwielen en meer vermogen leverende motoren. De 3.4 liter XK motor leverde in de XK 150 standaard 210 pk. en in de SE (“Special Equipment”) versie 250 pk. Vanaf 1958 kwam er tevens een 3.8 liter XK motor voor de XK 150 beschikbaar met maar liefst 265 pk.

Evenals de Jaguar XK 120 en XK 140 was de XK 150 leverbaar in drie varianten; als roadster, ruimere DHC (Drop Head Coupé) en als FHC (Fixed Head Coupé) met vast stalen dak.
In 1961 werd de productie van de XK 150 beëindigd en werd de XK 120, XK140, XK 150 serie na 13 jaar opgevolgd door de Jaguar E-type.

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak