Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Lancia Gamma Coupé 2.5 IE

  • Bouwjaar
    1982
  • Tellerstand
    66697 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    ZLA830AC400001719
  • Kleur
    Zilver metallic met blauw stoffen interieur
  • Bijzonderheden
    Al 24 jr in bezit laatste eigenaar! Mooie originele staat.

Verkoopinformatie

Prachtige Lancia Gamma Coupé 2500 ie. Afkomstig uit een verzameling van voornamelijk Italiaanse auto’s mag de auto nu worden verkocht wegens opheffing van de verzameling. De eigenaar heeft de auto maar liefst 24 jaar in zijn bezit gehad en heeft de Lancia destijds van de eerste- en Duitse eigenaar gekocht. De carrosserie vertoond kleine gebruikssporen maar is echt bovengemiddeld te noemen. Het blauwe stoffen interieur ziet er ook erg goed uit. De techniek is recent geheel nagekeken, met o.a. vernieuwen van accu en uitlaat, en de auto is klaar om heerlijk van te genieten.

De Gamma Coupé is een toonbeeld van hoogstaand Italiaans design en wat deze auto betreft ook nog eens voor een hele leuke prijs!

Technische informatie

Motor
4 cilinder boxer motor
Brandstofsysteem
injectiesysteem
Cilinderinhoud
2500 cc.
Vermogen
140 pk.
Topsnelheid
195 km/h.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak

Historie

De Lancia Gamma is op de ‘Salon van Genève’ van 1976 gelanceerd en bleef tot 1984 in productie.  FIAT had het financieel slecht presterende Lancia in 1969 ingelijfd en de Gamma is het laatste model dat nog geheel door Lancia werd ontworpen: nadien nam FIAT definitief alle beslissingen en was het bij ieder nieuw model de vraag onder welke merknaam het zou verschijnen. Zo is er bijvoorbeeld lang over gedelibereerd of de latere Croma als FIAT of als Lancia op de markt zou worden gebracht.

De Gamma was het topmodel van de Lancia-lijn, een luxueuze 4-deurs berlina met een door Pininfarina ontworpen carrosserie. Het was een fastback, een auto met een aflopende achterzijde maar met afzonderlijke kofferbak: modellen met een vijfde deur (hatchback) zouden pas later in zwang komen.

In 1977 werd ook een coupé-uitvoering geïntroduceerd die weliswaar technisch geheel gelijk was aan de Berline maar qua carrosserie werkelijk in niets op het zusje leek. Volgens de overlevering zouden Sergio Pininfarina en zijn chef-ontwerper Aldo Brovarone zich bij de berline erg hebben (moeten) laten leiden door de wensen van de fabrikant en hebben zij zich op de coupé – die zij op eigen intiatief ontwierpen – helemaal uitgeleefd. Eén blik op de beide auto’s maakt het gerucht geloofwaardig. De enige uitwisselbare delen zijn de clignoteurs, de koplampen en de grille, al het overige aan de beide koetswerken is anders.
De Gamma coupé heeft, met name in zij-aanzicht, sterke trekken van de vrijwel gelijktijdig door Pininfarina getekende Ferrari 412.

De Lancia Gamma leek alles te bieden te hebben wat op dat moment vereist was voor een auto uit deze klasse: de pers roemde unaniem het veercomfort en de uitmuntende wegligging en handelbaarheid van de auto die verkregen waren door onder meer voorwielaandrijving en een zeer goede gewichtsverdeling die voor een bijna neutraal stuurkarakter zorgde. De auto werd standaard geleverd met stuurbekrachtiging; rondom bekrachtigde schijfremmen en handgeschakelde vijfbak (viertraps automaat als optie).
Er was een unieke, geheel uit aluminium vervaardigde 2,5 liter-boxer ontworpen met bovenliggende nokkenassen (voor de Italiaanse markt was er om fiscale redenen ook een tweeliter-versie). Deze motor was uiterst soepel doordat bij 2000 toeren al 90% van het maximum koppel beschikbaar was en op hoge toeren was hij prachtig in balans. Achttien jaar lang bleef dit de grootste 4-cilinder boxer ooit gebouwd.

In 1980 vond een facelift plaats: de “Gamma FL”. Toen werden de motoren van elektronische brandstofinjectie (Bosch L-Jetronic) voorzien. De prestaties bleven gelijk: 140 DIN-pk en een topsnelheid van 195 km/uur (coupé: 200 km/uur) maar de “iniezione” had een lager brandstofverbruik, wat bepaald geen kwaad kon: de carburateurversie muntte niet uit door zuinigheid.

De auto heeft in zoverre navolging gevonden dat een vrijwel identieke motor werd gebouwd door Subaru en dat er in 1982 een Toyota Celica, de TA60 coupé, verscheen met een koetswerk waarin zo ongeveer alle stylingdetails van de Gamma Coupé waren terug te vinden, zij het met esthetisch onvergelijkbaar resultaat.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak