Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Mercedes Benz 280 SL (W107)

  • Bouwjaar
    1980
  • Tellerstand
    41702 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    WDB107042100091309
  • Kleur
    Zilver (incl. hardtop) met blauw interieur en blauwe softtop
  • Bijzonderheden
    Zeer originele auto met uitzonderlijke lage kilometerstand en unieke handgeschakelde versnellingsbak

Verkoopinformatie

Met deze Mercedes Benz 280 SL hebben we de hand weten te leggen op een wel heel bijzonder exemplaar. Afgeleverd bij dealer Burger in Uhingen Duitsland op  26 augustus 1980, is er tot op heden slechts 41.702 km mee gereden ! De fraaie cabriolet straalt dit dan ook van alle kanten uit. Een prachtige strakke carrosserie, perfecte lak en een als nieuw interieur.

De bijgeleverde origine hardtop is werkelijk helemaal nieuw. We vermoeden dat deze altijd netjes in de garage gestald is geweest en louter open is gereden. De blauwe, perfect bij de zilvergrijze carrosseriekleur passende, softtop ziet er ook heel mooi uit. Het chroom en andere “glimmende” delen kunnen ook de toets der kritiek doorstaan.

Niet alleen de algehele kwaliteit is bijzonder, maar ook het feit dat het hier een 280 SL betreft met een unieke handgeschakelde versnellingsbak. Verreweg de meesten zijn uitgerust met een automatische versnellingsbak, wat het rijden met deze SL meteen erg bijzonder maakt. De 4 bak schakelt als nieuw en is er heerlijk op het koppel van de soepel 6 cilinder motor te rijden.

Spreekt voor zich dat alle origineel bijgeleverde documenten aanwezig zijn. Qua plezier biedt deze 280 SL natuurlijk alles wat je van een sportwagen van Mercedes mag verwachten zoals degelijkheid en betrouwbaarheid verpakt in een koetswerk dat vele autoliefhebbers altijd al aansprak, maar tegenwoordig steeds meer mensen op hun lijstje hebben staan.

Heeft u ook zo’n lijstje? Dan heeft wellicht ook al ondervonden dat er heel veel “troep” wordt aangeboden en u bijna de bomen niet meer door het bos kunt zien. Maak dan eens een afspraak met ons en we laten u graag zien waarom deze zilvergrijze 280 SL het verdient om bovenaan uw lijst genoteerd te worden. Want kwaliteit, betrouwbaarheid, historie, en passie komen echt niet zo vaak samen. Nu wel ! En we bieden u graag aan dit te ervaren.

 

 

 

Technische informatie

Motor
zes cilinder lijnmotor
Brandstofsysteem
injectiesysteem
Cilinderinhoud
2746 cc.
Vermogen
185 pk. bij 6000 t/pm.
Topsnelheid
207 km/h
Gewicht
1560 kg.
Versnellingsbak
handbak, 4 versnellingen

Opties & accessoires

Airconditioning

Zilver metallic lak

Centrale vergrendeling

Lichtmetalen velgen 14 ” 15 gaats

Becker Europa radio

Rechter buitenspiegel

Originele hardtop

 

Historie

In het voorjaar van 1971 liet Mercedes de wereld kennismaken met de door Friedrich Geigner getekende 350 SL. De nieuwe roadster had de zware taak om de legendarisch Pagode-SL (W113) af te lossen. De 350 SL, in Mercedes-termen de R107, was net als zijn voorganger een tweezitter met volledig verzinkbare kap, bovendien leverde Mercedes de auto standaard met een afneembare hardtop voor in de winter. Optioneel waren er achter de voorstoelen noodzitjes voor kinderen tot 30 kilo leverbaar.

Mercedes zou Mercedes niet zijn als de 350 SL niet was uitgerust met talrijke innovatieve details. Zo bevond de benzinetank zich om veiligheidsredenen boven de achteras en in het interieur zorgden een zacht bekleed dashboard, verzonken schakelaars en een speciale stuurkolom voor de nodige bescherming bij een aanrijding. Voor een goed zicht ontwierp Mercedes profielen op de A-stijlen die bij regen het water afvoerde waardoor de zijruiten schoon bleven. Ook zijdelings goed zichtbare knipperlichten en grote geribbelde achterlichten zijn ontworpen met het oog op veiligheid.

Nieuwe motoren
De 4,39 meter lange en 1.540 kilo zware 350 SL werd aangedreven door een 3,5-liter V8 met 200 pk, voor de kenners de M116-motor. Standaard was een handgeschakelde vierbak en tegen meerprijs leverde Mercedes een drietraps automaat. Een paar maanden na de introductie werd de 450 SL toegevoegd. Zijn 4,5-liter V8, de M117, leverde 225 pk en was er alleen als automaat. Medio 1974 werd het programma aangevuld met de 280 SL die een 2,8-liter zes-in-lijn (M110) met 185 pk onder de sierlijke motorkap had. Negen jaar na de introductie, het was inmiddels maart 1980, kreeg de R107 een update waarbij zowel de handgeschakelde versnellingsbak als de automaat er een verzet bij kregen. Tegelijkertijd werd de 350 SL afgelost door de 380 SL die werd voortgestuwd door een 3,8-liter V8 (M116) met 218 pk. Als topmodel fungeerde ter vervanging van de 450 SL nu de 500 SL met een 5,0-liter V8 (M117) met 245 pk in het vooronder.

In september 1985 voerde Mercedes een grote facelift door waar onder andere een strakker ex- en interieur deel van uitmaakte. Tevens werden het onderstel en de motoren aangepast. Als ‘instapmodel’ stond de 300 SL gereed waarvan de 3,0-liter zescilinder (M103) 188 pk leverde. Met zijn 218 pk sterke 4,2-liter V8 (M116) was de SL 420 al flink sterker, maar de SL 500 met 5,0-liter V8 (M117) en 245 pk was in Europa het neusje van de zalm. Speciaal voor Amerika, Australië en Japan was er bovendien nog de SL 560 met een 5,6-liter V8 (M117) die 230 pk op de achterwielen los liet. De productie van de SL met modelcode R107 vond tot en met augustus 1989 plaat in het Duitse Sindelfingen. Na 237.286 stuks nam de SL met modelcode R129 het stokje over.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak