Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

MG-B GT “Sebring” rallyauto

  • Bouwjaar
    1976
  • Tellerstand
    49461 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    British Racing Green met zwart interieur
  • Bijzonderheden
    Prima geprepareerde MG B -GT met 139 pk motor

Verkoopinformatie

Deze MG-B GT werd enkele jaren geleden grondig geprepareerd om zo nu en dan deel te nemen aan regionale ritten en rally’s. De eigenaar heeft wegens te drukke werkzaamheden nu besloten om de auto door te geven aan een andere liefhebber. De MG-B is netjes geprepareerd door o.a. Meijers Tuning uit Rijssen terwijl Zomer Motoren techniek uit Holten de motor onder handen heeft genomen. Die levert nu, in plaats van de 84 pk van een standaard motor, nu maar liefst 139 pk. En dat is heel goed te merken. De motor hangt goed aan het gas en is een genot om mee te rijden. De carrosserie werd in stijl van de befaamde “Sebring” versie gebouwd waarbij ook de kleuren British Racing Green en de opvallende gele voorspoiler werden overgenomen. Het onderstel werd o.a. voorzien van afstelbare schokdempers en polyurethaan bussen in de ophanging. Aan de veiligheid werd ook de nodige zorg besteed: goede stoelen met 4-punts veiligheidsgordels, een (chroom molybdeen) rolkooi beschermen de inzittenden. Ook de benzinetank werd vervangen door een kunststof veiligheidstank.

Nadat de preparatie was voltooid, is er ongeveer 3000 km. probleemloos met de MG-B gereden. Dat opent natuurlijk mogelijkheden voor degene die met een hele leuke en handelbare GT op dezelfde wijze als de vorige eigenaar wil genieten van de rally- en rittensport.

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor met crossflow cilinderkop
Carburatie
2 x 40 mm Weber
Vermogen
139 pk.
Topsnelheid
180 km/h
Gewicht
1095 kg.
Versnellingsbak
4 versnellingsbak

Opties & accessoires

Sebring bodykit

Verstralers

Tripmaster (Retrotrip)

4 x schijfremmen

Verstelbare schokdempers (Spax)

Brandblusinstallatie (Sparco)

Hydraulisch handrem systeem

Safety benzinetank

Chroom molybdeen rolkooi

Polyurethaan bussen in onderstel

Extra set Team Dynamics Motorsport velgen met winterbanden

enz.

Historie

MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG’s startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto’s gebouwd onder het succesvolle MG label.

Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was.
Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.

De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MG A roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd.
De succesvolle MG A werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MG B. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MG B was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé “GT” genaamd.

Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MG C het levenslicht zag.
Dit was een MG B met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MG B, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG. De Austin Healey opvolger zou uiteindelijk toch uit, de nieuw gefuseerde, British Leyland* stal komen en de naam Triumph TR6 dragen vanaf 1968.
In 1973 kwam er een V8 variant van de MG B op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MG B viercilinder motor!

De MG B roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…
In 1980 viel het doek voor de MG B.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak