Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Mini Cooper 1300 Innocenti

  • Bouwjaar
    1975
  • Tellerstand
    17290 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    Beige met zwart dak en zwart interieur
  • Bijzonderheden
    Rechtstreeks uit Italië van 2e eigenaar, super gerestaureerd.

Verkoopinformatie

Wij houden van auto’s die tot de iconen van de automobielindustrie horen. Zo ook de Mini, en speciaal de snelle Cooper uitvoering natuurlijk. Maar vind maar eens een goede… Toch is ons dat gelukt met deze Mini Cooper 1300 Innocenti.

De auto van bouwjaar 1975 komt rechtstreeks uit Italië waar onlangs de 2e eigenaar een professionele restauratie heeft afgerond, waarbij het droge Italiaanse klimaat er voor had gezorgd dat de basis zeer geschikt was om er iets moois van te maken. Honderden uren vakmanschap verder getuigen vele foto’s van al het werk wat is gedaan. Maar de werkelijkheid overtreft alle verwachtingen: een perfecte afwerking, goede passingen, netjes gespoten, super origineel interieur…enz. enz. En de onderkant natuurlijk prachtig in kleur, wielophangingen gecoat en verzinkt en technisch geheel up to date. Wat willen we nog meer? Nou, mooi zonnig weer zou fijn zijn…om heerlijk lekker te toeren en te genieten van een grote dosis nostalgie. Terugdenkend aan die oude Mini die u vroeger bezat en met spijt in uw hart moest verkopen omdat de kosten te hoog opliepen misschien?

Tijd voor een herkansing dus: wij mogen deze Mini Cooper duidelijk als een van beste op dit moment te koop staande betitelen. Daarnaast is alles goed gedocumenteerd en heeft de Mini door met name zijn heerlijke klassieke kleur en zwarte dak een geweldige uitstraling. Ziet u zichzelf al stralend achter het stuur?

 

Technische informatie

Motor
4 cilinder lijnmotor
Carburatie
2 x carburateur
Cilinderinhoud
1275 cc
Vermogen
76 pk.
Gewicht
740 kg.

Opties & accessoires

Moto Lita houten stuurwiel

Historie

De Morris mini zag het levenslicht in 1959 en is nog steeds, weliswaar veel groter, onder ons. De Mini werd ontworpen door Sir Alec Issigonis (die ook de Morris Minor ruim 10 jaar eerder ontwierp) en wordt algemeen beschouwd als één van de belangrijkste mijlpalen in de automobiel historie.
De Mini is een voorwiel-aangedreven auto; dat was op zich niet zo bijzonder, maar de compacte samenbouw van motor en versnellingsbak en de dwarse plaatsing ervan waren uniek in die tijd. De mini is een erg kleine auto met een lengte van 305 cm, (De VW Kever is bijvoorbeeld 100 cm. langer!), maar het interieur van de Mini geeft voldoende ruimte aan vier inzittenden dankzij het slimme ontwerp. De Mini is uitgerust met een uniek “Hydrolastic” schokdempingssysteem waarbij de verschillende, vloeistofgevulde schokdempers, door middel van leidingen, met elkaar in verbinding staan. In combinatie met de onderstelconfiguratie, met op de hoeken van de carrosserie geplaatste wielen, is een uniek, skelter-achtig, weggedrag verkregen.
In 1962 werd Morris overgenomen door British Motor Company
(BMC). De Morris mini heette vanaf dat ogenblik Austin Mini. Vanaf 1969 werd Mini een separaat merk binnen BMC.

Gebaseerd op de 2- deurs Mini ontwikkelde John Cooper (racewagen constructeur van formule 500, formule 3 en formule 1 auto’s en een vriend van Sir Alec Issigonis) een sportieve variant: de Mini Cooper.
De Mini combineerde een lichte compacte auto, exellent weggedrag en een krachtige motor. Het resultaat was een zeer competitieve bom op wielen; geschikt om rally’s te winnen.
De Mini Cooper heeft een grootse race historie. Het begon met de overwinning in de Tulpenrally, met Pat Moss (de zuster van Stirling Moss) achter het stuur. Vele successen volgden met als absoluut hoogtepunt de overwinning in de Rally van Monte Carlo met Paddy Hopkirk achter het stuur van de “Works Mini”!!
Het kleine, slimme, bommetje was vele grote, krachtige, sportwagens met enorme vermogens te snel af. De successen van de Mini waren het overtuigende bewijs dat het concept enorm goed was. Resultaat was dat alle fabrikanten het concept gingen namaken. Alle voorwiel-aangedreven auto’s in onze tijd kennen hetzelfde basisconcept met de dwarsgeplaatste motor met de aangebouwde versnelllingsbak als de Mini.

In Italië was het in de jaren 60-70 vanwege de hoge invoerrechten veelal te duur om een geïmporteerde auto aan te schaffen, zodat de meeste Italianen kozen voor een Italiaanse auto. BMC Engeland sloot een overeenkomst met Innocenti Milan en brachten in 1965 de Mini Innocenti 850 op de markt. Vanaf 1971 werd de Mini Cooper ook in licentie gebouwd.

De Italianen waren razend enthousiast over de “verbeterde” en “luxere” Mini. De Innocenti was sneller en luxer uitgevoerd dan de Engelse Mini en zijn thans in de USA, Canada en Europa erg populair. Voor de Mini Innocenti Cooper 1300 is het al lastig om spare parts te vinden. De prijzen stijgen met het jaar.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak