Bloemendaal Classic & Sportscars

Porsche 356 B T5 Coupe

  • Bouwjaar
    1961
  • Tellerstand
    7209 km
  • Prijs
    €99.500,=
    • Kleur
      Fjordgrün met donkerrood leder
    • Bijzonderheden
      Recentelijk volledig en professioneel gerestaureerd, matching numbers

    Verkoopinformatie

    Deze 356 B T5 Coupe is in 1961 is geleverd door de beroemde Amerikaanse Brumos Porsche corp. Deze Porsche dealer is vooral bekend door zijn vele racesuccessen in Amerika. Later is de auto verhandeld naar Porsche importeur Max Hoffman.

    Deze 356 kwam enkele jaren geleden naar Nederland en is door de huidige eigenaar, die een restauratiebedrijf runt, volledig gerestaureerd. Hij zag het als een persoonlijk visitekaartje van hem en laat met deze coupe als zijn kennis en vakmanschap zien. De heerlijke klassieke kleur Fjordgrün staat de auto fantastisch en zeker in combinatie met het wijnrode leder is het een lust voor het oog. Iedereen die wel een heeft plaats genomen op de standaard stoelen, weet dat deze niet de beste zijn. Gelukkig heeft de restaurateur gekozen de heerlijke Speedster stoelen te monteren. Deze zitten niet alleen uitmuntend maar zien er ook sportief uit.

    Deze matching numbers 356 is netjes voor u ingereden, is afleveringsklaar en voorzien van taxatierapport en Cardex.

    Technische informatie

    Motor
    4 cilinder boxermotor
    Cilinderinhoud
    1582 cc.
    Vermogen
    60 pk. bij 4500 t/pm.
    Topsnelheid
    160 km/h
    Gewicht
    865 kg.
    Versnellingsbak
    4 versnellingsbak

    Opties & accessoires

    Lederen Speedster stoelen

    Houten stuurwiel

     

    Historie

    In een oude houtzagerij te Gmünd begonnen zoon Ferry Porsche en  Prof. Eberan van Eberhorst in 1947 aan project 356. Ferdinand Porsche zat op dat ogenblik nog onterecht in een Franse gevangenis onder verdenking van oorlogsmisdaden dus hij werkte niet mee aan de opstart van project 356. In augustus 1947 kwam Ferdinand vrij en in maart 1948 was het eerste Porsche 356 prototype klaar; de 356-001. De Porsche 356-001 was gebouwd rond een buizenchassis met een aluminium body en gebaseerd op Volkswagen techniek. De 356-001 was voorzien van een middenmotor geplaatst voor de achteras.

    De 356 werd na prototype 001 aangepast voor productie. Hierbij verhuisde de motor naar een plek achter de achteras om meer functionele ruimte in de auto te scheppen. De definitieve Porsche 356 werd vormgegeven door Erwin Komenda. Tot 1948 werden er ca. 50 Porsche 356 met aluminium koetswerk gefabriceerd, deze auto’s genieten nu bekendheid onder de naam “Gmünd-modellen”.

    In 1948 verhuisde Porsche naar Stuttgart.  Men huurde een fabriek en tevens extra ruimte bij het carrosseriebedrijf Reutter.
    De firma Reutter vervaardigde de 356 coupé koetswerken en de firma Gläser de 356 cabriolet body’s. Alle carrosserieën werden nu van staal vervaardigd. In het voorjaar van 1949 verscheen de Porsche 356 voor het eerst op een auto tentoonstelling; de salon van Genève.

    De Porsche 356 zou een lange evolutie kennen. De 356 werd tussen 1948 en 1965 gebouwd in de volgende modellen:
    Gmünd modellen 1948 – 1951, de pre-A modellen 1950 – 1955, de 356 A 1955 – 1959, de 356 B 1959 – 1963, de 356 C 1963 – 1965. Daarnaast verscheen er tussen 1955 – 1965 een Carrera met vier bovenliggende nokkenassen en werden er tussen 1954 – 1964 speciale cabriolets gebouwd zoals de America Roadster, de Speedster en de Convertible D.

    Is dit uw droomauto?

    Neem contact op voor een afspraak