Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Porsche 911 S Short Wheel Base

  • Bouwjaar
    1967
  • Tellerstand
    4.516 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    307566S
  • Kleur
    Irischgrün met zwart interieur
  • Bijzonderheden
    Zeldzame SWB uitvoering, matching numbers, recent volledig gerestaureerd en rally geprepareerd, 280 pk.

Verkoopinformatie

Deze Porsche  911 S van bouwjaar 1967 in de veelgezochte Short Wheel Base uitvoering zien velen als het summum voor een historische rallyauto. Zoals duidelijk op de foto’s te zien is werd er vanaf een compleet kale carrosserie begonnen, wat natuurlijk ook de enige goede manier is. De gehele auto is echt op een ongelooflijke professionele manier geprepareerd. Van plaatwerk tot spuitwerk en van interieur tot de prachtige techniek: alles werd compleet uitgevoerd en met maar een doel voor ogen: perfectie. Die door de eigenaar gegeven opdracht werd dan ook ten volle uitgevoerd. Alle kennis en kunde werd in dit project gestopt door de Nederlandse firma Duel uit Heerhugowaard (www.duel.nl) We mogen dan ook rustig spreken van een tot in de finesse uitgevoerde opdracht waarbij de meest kritische liefhebber of specialist zal moeten beamen dat een nog betere preparatie dan dit, eigenlijk niet mogelijk is.

De lijst met aanpassingen om de betrouwbaarheid en prestaties op een zeer hoog niveau te krijgen is werkelijk te lang om hier allemaal te noteren, maar de in het merk, en speciaal de rallyauto’s hiervan, geïnteresseerde heeft aan een half woord voldoende bij het horen van: volledig gereviseerde en matching numbers motor die maar liefst 280 pk levert en o.a. is voorzien van een twin spark ontsteking, Porsche Motorsport aandrijfassen, sperdifferentieel, speciale RSR 100 liter benzinetank met schuimvulling, originele Minilite velgen, aluminium tank- en motor- en versnellingsbakbescherming, full rolkooi, KONI schokdempers, enz. enz.

Werkelijk alles is aanwezig om zelfs de meest veeleisende rallyequipe te kunnen dienen en te laten genieten. Want genieten kan men met deze 911 S SWB: een geweldige wegligging, perfecte remmen en een vermogen waarmee je echt kunt spelen. Wat wil een liefhebber nu nog meer? Nou, misschien dat alles in “historisch verantwoorde stijl” is uitgevoerd ? Dan zit u bij deze Porsche ook zeer goed. Alles is gedaan met de ware liefde voor het bijzondere merk en het besef met een stukje historisch erfgoed bezig te zijn. Dit slaat ook mede op de exclusiviteit van dit type want van de 911 Coupé in S uitvoering en met de korte wielbasis (SWB), zijn er slechts 1818 stuks gebouwd. Wellicht een reden te meer om deze bijzondere auto aan uw verzameling toe te voegen en daarnaast heerlijk te genieten in allerlei ritten en rally’s.

Na de restauratie en preparatie die begin 2013 gereed was, is er slechts 4516 km. met de Porsche gereden. Dat waren geen zware rally’s, maar louter enkele plezierritten onder mooie weersomstandigheden. Geleden heeft de auto dus niets en is nu eigenlijk pas klaar om na deze “inrijperiode”  te worden ingezet voor de equipe welke alleen genoegen neemt met het beste dat Porsche te bieden heeft.

 

Technische informatie

Motor
6 cilinder boxermotor, twin spark
Carburatie
2 drievoudige Weber carburateurs
Vermogen
280 pk.
Topsnelheid
230 km /h
Gewicht
1040 kg.
Versnellingsbak
5 versnellingsbak, handgeschakeld

Opties & accessoires

Deze auto beschikt over alle professioneel aangebrachte  en voor rallygebruik noodzakelijke aanpassingen waarbij de opdracht was kwaliteit en betrouwbaarheid samen moesten gaan met een historisch verantwoorde aanpak.

Historie

Tijdens de Internationale Automobilausstellung in Frankfurt in 1963 pakt de auto industrie groots uit.Op de stand van de in Stuttgart gevestigde autofabrikant Porsche was niet – zoals in vaak veelvuldig wordt gedacht – de splinternieuwe Porsche 911 de meest belangrijke auto, maar de 356 C. Met zijn schijfremmen, verbeterde onderstel en motoren, schreven de verkopers honderden nieuwe orders per beursdag. Er stond weliswaar ook een slanke, rode coupé, maar die auto, met de naam 901 was nog niet klaar om op de markt gebracht te worden. Dat gebeurde pas een jaar later en dan nog met mondjesmaat aan het einde van het kalenderjaar. De eerste ruim vijftig auto’s werden verkocht onder de naam 901. Die cijfercombinatie was het gevolg van het feit dat dit het 901ste ontwerp was van het Porsche Design Centrum sinds de oprichting in 1930. In werkelijkheid werden veel nummers overgeslagen, want bijvoorbeeld in de 400-range werden slechts twee nummers gebruikt. Zoals bekend bleek op de combinatie weinig zegen te rusten, want door een bezwaar van de Franse automobielfabrikant Peugeot, die voor de Franse markt de getalvolgorde met een nul in het midden had geregistreerd, werd de 901 in 1964 omgedoopt tot 911.

Ondanks deze valse start, groeide de 911 al snel uit tot dé betaalbare sportwagen. De eerste 911 kwam in het najaar van 1964 op de markt met een 2.0 liter luchtgekoelde 6 cilinder motor die achterin was geplaatst en 130 pk leverde. Hiermee kon de 911 in 8,9 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u.
Van de vroege 911 is de zeldzaamste en meest verzamelbare variant de SWB (Short Wheel Base) uitvoering. Deze werden gebouwd van 1965 tot en met 1968.
In de loop der jaren werd het modellengamma vergroot. Zo kwam in 1966 de 911S met 160 pk en in 1967 de Targa op de markt, genoemd naar de vele overwinningen van Porsche bij de Targa Florio-races op Sicilië.
In de loop der jaren groeide de motorinhoud van 2,0 naar 2,2 en 2,4 liter. Altijd waren diverse uitvoeringen te krijgen. De standaard ‘T’, het comfortmodel ‘E’ of de sportieve ‘S’ (160, 170, 180 of 190 pk). Voor modeljaar 1973 kwam de Carrera RS (Renn-Sport) uit met 2,7 liter motor en 210 pk. Deze was bedoeld voor de racerij maar kon ook op straat worden gebruikt. Bij de RS was alles in het werk gesteld om gewicht te reduceren.

Heden ten dage is de Porsche 911 zelfs een regelrecht icoon en het silhouet van de auto met zijn aflopende daklijn is wereldwijd bekend, en heeft dat mede te danken om zijn functionaliteit, sportiviteit en bouwkwaliteit en het is bijna niet voor te stellen dat Porsche ook zonder de 911 bestaansrecht heeft gehad. Ferry Porsche formuleerde de multifunctionaliteit van de Porsche 911 misschien nog wel het best. Hij zei ooit: ‘De 911 is de enige sportauto waarmee je een safari in Afrika kunt maken, aan Le Mans kunt meedoen, naar het theater kunt gaan en door de straten van New York kunt flaneren.’

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak