Afgeleverd in april 1993, als een van de slechts 621 stuks van modeljaar 1993, kan met recht van een zeer exclusieve Porsche 928 GTS worden gesproken. De fraaie coupé werd afgeleverd bij de dealer in Hamburg en via België in 2001 in Nederland ingevoerd. Hier verbleef de auto zijn langste tijd bij een echte liefhebber en die liet de auto dan ook uitsluitend bij de specialist en dealer onderhouden.
Recent is een “Geburtsurkunde” door Porsche afgegeven waaruit blijkt dat deze 928 GTS machting numbers heeft en geheel dus geheel origineel is. We zien de 928, en met name de GTS, als een auto met een zeer goede toekomst qua investering. Belangrijk is hierbij natuurlijk dat het verhaal van de auto volledig bekend is en het onderhoud naadloos moet zijn. Laten dat nu ook de belangrijkste onderdelen van onze criteria zijn en dus voldoet onze auto aan alles wat je van een auto in deze klasse mag verwachten.
In de loop der jaren is zelfs een auto als deze toe aan de puntjes op de i zetten. Ondanks dat er in de 22 jaar maar zo’n ruim 7000 km per jaar mee is gereden was de auto toe aan een uitgebreide “opfrisbeurt”. Dat werd zojuist gerealiseerd door het aanbrengen van een compleet nieuwe laklaag. De fraaie coupé ziet er dan ook weer als nieuw uit.
Het perfect uitziende interieur hoefde niets aan gedaan te worden, hetgeen geheel te wijten is aan de kwaliteit van de materialen en de liefdevolle behandeling door de eigenaar.
De techniek werd ook uitgebreid aangepakt waarbij groot onderhoud werd uitgevoerd en zaken en o.a. werden vervangen: alle riemen inclusief distributieriem, spanrollen, waterpomp, verdelerkappen, motorrubbers, carterpanpakking, aanzuigslangen, 4 x banden, enz. Bijna € 30.000,- werd er recent geïnvesteerd om de auto weer jarenlang probleemloos door een echte liefhebber te laten berijden. Bij alle werkzaamheden was alleen het beste goed genoeg. Een minimaal krasje op de rijruit: nieuw. De voorruit: nieuw. En zo kunnen we nog wel even doorgaan met: achterlichten, koplampen. stadslicht / knipperlichtunits, enz. Zeer veel werkzaamheden werden door Pon Porsche Leusden uitgevoerd, waarvan alle facturen aanwezig zijn. Spreekt voor zich dat alle werkzaamheden op foto werden vastgelegd en samen met de facturen, Zertifikat, documenten en originele folders bij de auto worden geleverd.
Deze Porsche 928 GTS in alle opzichten uniek te noemen: uiterlijk, prestaties, techniek, historie, onderhoudsgeschiedenis en de huidige algehele kwaliteit. Veel professionals uit de wereld van klassiekers en sportwagens zijn van mening dat alles er wijst dat een 928, en met name de bijzondere uitvoeringen zoals de GTS een goede toekomst tegemoet gaat qua investering. Daarom zou dit wel eens het juiste moment kunnen zijn om tot aanschaf over te gaan.
Het is aan u…. Een afspraak is snel gemaakt en gewoon gezellig als autoliefhebbers bijpraten en de auto bezichtigen is een kleine moeite als dit de basis mag zijn van jarenlang plezier hebben van een van de meest bijzondere auto’s welke Porsche op de markt heeft gebracht.
Opties:
Porsche Classic radio met navigatiesysteem
139 stoelverwarming links
340 stoelverwarming rechts
418 stootlijsten op de flanken
650 elektrisch schuifdak
980 raf leder
249 automatische versnellingsbak
403 aluminium Cup velgen, 7.5 x 17 voor en 9 x 17 achter
423 opbergbox
437 comfort stoel links elektrisch verstelbaar
438 comfort stoel rechts elektrisch verstelbaar
488 inscripties in Duitse taal
489 schakelaar en instrumenten in Duitse taal
499 West Duitse versie
537 stoelgeheugen links
562 stuurwiel airbag en passagiers airbag
573 airco
595 achterspoiler in kleur
935 achterbank raf leder
De Porsche 928 moest een echt uitzonderlijke nieuwe ontwikkeling zijn: jaren van onderzoek en zware testseries toonden een volledig nieuw concept van de markante autofabrikant.
Deze echt nieuwe en derde voertuigserie (na de 356 en de 911) moest een aanvulling vormen op de destijds verouderd rakende 911. Het moest zelfs een vervanger worden voor het geval de 911-serie niet kon voldoen aan de in het begin van de jaren ’70 te verwachten strenge veiligheids- en milieueisen.
Echter, deze interne beraadslaging bij Porsche werd ook openbaar toegankelijk. De bestaande klantenkring was het niet met deze ontwikkeling eens en de rest is geschiedenis. Vanaf de zomer van 1977 tot het najaar van 1995 werden ruim zestigduizend exemplaren van deze exclusieve ‘Gran Tourismo’ ontwikkeld bij Porsche in Zuffenhausen.
De 928 GTS lost in het modeljaar 1992 de 928 S4 en de 928 GT af. De carrosserie laat verbrede achterspatborden zien en er zijn 17″ Cup-velgen gemonteerd. Bovendien zijn er de Cup-spiegels, de tussen de achterlichten doorlopende rode reflecterende strip, en de in kleur gespoten achterspoiler. Deze versie is dus direct te herkennen.
De motor ontwikkelt door een op 85,9 mm vergrote slag nu 257 kW/350 pk bij 5.700 rpm en bereikt een koppel van 500 Nm bij 4.250 rpm. De motor heeft nu dus een inhoud van 5,4 liter. Het bijzondere is dat een koppel van 400 Nm continu wordt geleverd van ongeveer 1.200 tot ongeveer 6.000 rpm.
Er kon worden gekozen uit een handgeschakelde transmissie met een behoorlijk korte eindoverbrenging of een automatische transmissie met een langere eindoverbrenging. Met een tot 1.620 kg gestegen leeggewicht van de GTS bereikt de handgeschakelde versie na 5,7 en de automaat na 5,9 seconden de 100 km/h. Beide versies bereiken een topsnelheid van 275 km/h.
Op de achteras zijn standaard 38 mm spoorverbreders gemonteerd. De Cup-velgen zijn gegoten lichtmetalen velgen met banden 225/45 ZR 17 op 7,5 Jx17″ (ET 65) voor en 255/40 ZR 17 op 9Jx17″ (ET 55) achter.
Ten opzichte van de S4 en de GT worden voor grotere remschijven gemonteerd met een diameter van 322 mm. Ze worden vertraagd door vier-zuiger remklauwen. Deze remmen vereisen de installatie van 17″ velgen. Vanaf het modeljaar 1994 wordt het bandenspanningscontrolesysteem (RDK) weggelaten.
In 1995 wordt de productie beëindigd en het laatste exemplaar van de 928 met nr.61.291 uigeleverd aan Dr. Wendelin Wiedeking.
Dick Bloemendaal