Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Porsche 996 Turbo Cabriolet

  • Bouwjaar
    2004
  • Tellerstand
    106200 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    WPOZZZ99Z4S670842
  • Kleur
    Zilver met zwart lederen interieur en zwarte softtop
  • Bijzonderheden
    Zeer unieke Porsche. Nederlandse levering, perfect onderhouden en gedocumenteerd

Verkoopinformatie

Turbo en Cabriolet tezamen is een absolute zeldzaamheid, die wordt onderstreept door de productieaantallen van de Coupe Turbo en Cabriolet Turbo naast elkaar te leggen: 16.965 tegen slechts 3534 stuks. Alleen hierdoor al is een Cabriolet Turbo waard om in de gaten te houden de komende jaren, want exclusiviteit is een van de belangrijkste zaken wat betreft waardestijging.

Bovenstaand is natuurlijk prachtig en zeker interessant indien een aanschaf wordt overwogen. Maar uiteindelijk vinden we dat het “liefhebbershart” ook moet spreken en dat een vurige wens in vervulling moet gaan. Dat is met deze Porsche 996 Turbo Cabriolet niet zo moeilijk te verwezenlijken lijkt ons. Iedereen weet dat de prestaties buiten proporties zijn maar alles keurig in de hand kan worden gehouden door een bestuurder die weet waar hij mee bezig is en zich uitstekend geassisteerd ziet worden door sublieme techniek. Vermeldenswaardig is dat de motor bijvoorbeeld nog van de tekentafel komt van Hans Mezger, dé motoren ontwerper van o.a. de 917 en TAG Formule 1 motor en aldus verantwoordelijk voor vele onoverwinnelijke racemotoren. Deze motoren vormden op hun beurt weer de basis voor de motoren uit de productieauto’s.

Daarnaast moet de ultieme combinatie waarbij genieten van een open auto en prestaties zij aan zij gaan een van de belangrijkste beweegredenen zijn om een auto als deze aan te schaffen.

De door ons aangeboden Porsche 996 Turbo Cabriolet is door Pon Leusden geleverd op 16 april 2004 en daarmee dus een origineel Nederlandse auto. Dat is in het woud van importauto’s natuurlijk altijd fijn te weten en voor de geschiedenis van de auto wel degelijk van belang. Nog meer van belang is natuurlijk de verdere historie en onderhoud van de auto, en dat is naadloos aanwezig. Buiten de onderhoudsboekjes en facturen is bekend dat de auto 4 zorgvuldige eigenaren heeft gehad en Porsche Centrum Groningen zojuist nog een uitgebreide aankoopkeuring heeft uitgevoerd. Aan alles is te zien en te bemerken dat de eigenaren echte liefhebbers zijn geweest en zorgvuldig met de exclusieve auto is omgesprongen.

Het lijkt misschien wel alsof onze fotograaf aan het fotoshoppen is geweest maar de auto ziet er echt perfect uit. Slechts hier en daar kleine gebruikssporen die juist datgene aangeven waarvoor de auto bedoeld is: rijden en genieten.

Wilt u aan den lijve ondervinden hoe het voelt om met èèn van de machtigste en dakloze Porsches te rijden: wij ontvangen u heel graag.

Technische informatie

Motor
Zes cilinder boxer motor
Carburatie
injectiesysteem
Cilinderinhoud
3600 cc.
Vermogen
420 pk.
Topsnelheid
305 km/h 0-100 km/h: 4,2 sec.
Gewicht
1635 kg.
Versnellingsbak
6 bak, handgeschakeld

Opties & accessoires

XCZ: shortshift versnellingspook

XEA: meer leer bekleedde telefoon handset

XMZ: met leer bekleedde middenconsole

XPA: dikker stuurwiel en airbag met leer bekleed

X70: roestvast stalen instapplaten met logo

X71: aluminium look instrumenten

X97: aluminium pookknop

X98: aluminium handremgreep

342: stoelverwarming

454: automatische speed control

635: park assistant

666: telefoon module voor PCM-2

668: telefoon handset

692: CD wisselaar

 

Historie

Welkom waterkoeling, aerodynamica en een volledig nieuw onderstel: er blijft weinig over van de 911 zoals Porsche die tot de introductie van de 996 heeft ontwikkeld. Met de introductie van de Boxster en kort daarna deze 911 996 trapt Porsche een nieuwe periode af. Inmiddels heeft dit toen

De 996 is de eerste 911 met een volledig vloeistofgekoelde motor, 4 kleppen per cilinder en een aanzienlijk slanker en meer gestroomlijnde vorm dan voorheen. Het is slechts een kleine greep uit de wijzigingen die Porsche in de 996 doorvoert. Nadat Porsche de kinderziektes eruit werkt (vooral eerste 3 bouwjaren) blijkt het een verschrikkelijk snelle en betrouwbare machine. Zo goed dat de volgende generatie (997) veel van de 996 overneemt en zelfs tot 2012 in productie bleef.

Achterin de lichtste ‘Carrera’ vinden we in 1997  een iets groter motorblok dan achterin de Porsche Boxster ligt want hiërarchie moet in stand blijven. De Boxster houdt het op 3,2 liter, de 911 996 Carrera krijgt een 3,4 liter zescilinder boxermotor aangemeten. Het blok is goed voor 300 pk.

Gewichten liggen bij tweewielaangedreven 911 996’en iets boven de 1300 kg. Vierwielaandrijvers wegen net geen 100 kg meer. De Carrera 4 Coupé introduceert Porsche een jaar later dan de reguliere Carrera. Nog een jaar later volgt de 3,6 liter 360 pk sterke Porsche 911 996 GT3.

Na kleine wijzigingen tussen de modeljaren door volgt in 2000 de pre-facelift. Vóór de reguliere modellen een makeover krijgen introduceert Porsche een 996 Turbo. In 2001 krijgen de overige 996 uitvoeringen nieuwe koplampen, achterlichten en bumpers. Meer vermogen, meer snelheid en meer betrouwbaarheid.

Als het budget het toelaat zijn GT3 (alle bouwjaren) en Turbo-modellen zeer interessant. Ze bieden meer snelheid, hebben een scherper weggedrag en zijn zeldzamer. Motoren zijn vooral in de vroege bouwjaren in een GT3 veel sterker dan die in de Carrera. De Carrera 4S heeft niet alleen vierwielaandrijving, maar ook een doorlopende strip tussen de achterlichten. Voor de tractie heeft een 911 niet echt vierwielaandrijving nog, de motor ligt immers op de aangedreven achterwielen. Het geeft echter wel een neutraler weggedrag, wat de dagelijkse bruikbaarheid vergroot.

 

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak