Bloemendaal Classic & Sportscars

Rover 16 HP Convertible

  • Bouwjaar
    1947
  • Prijs
    €19.250,=
  • Chassisnummer
    R7411395
  • Kleur
    British Racing Green met bruin lederen origineel interieur
  • Bijzonderheden
    Geweldig rijdende Rover 16. Vakkundig omgebouwd naar cabriolet versie. Veel plezier voor weinig geld.

Verkoopinformatie

De topper uit onze collectie? Nee, dat ook weer niet. Bijzonder, geen tweede van, een mooi verhaal er achter, prachtige patina, goed rijdend en veel plezier voor weinig geld? Dat is wel zeker.

Het verhaal van deze Rover 16 HP begint als nieuwe auto uitgevoerd met een saloon carrosserie en werd in 1947 geleverd aan een generaal in Belgisch Congo (of Kongo, wat u wilt). Hier heeft de statige saloon tot 1960 rondgereden en ging toen met de eigenaar mee naar België om tot 1979 in zijn bezit te blijven. Na die 32 jaar gebruik was de auto toe aan een nieuwe eigenaar die de Rover in 1992 een flinke restauratie heeft gegeven. De tweee eigenaar verkende er België mee tot 2012 toen de huidige en Nederlandse eigenaar, de saloon kocht om mee te nemen naar zijn tweede woning in Spanje. Maar ja… een saloon in Spanje met alleen een paar draairuitjes en weinig ventilatie…. Dat moet ook anders kunnen dacht hij, en zat vervolgens enkele avonden aan de keukentafel met potlood en papier. Een prullenbak vol schetsen later waren de juiste lijnen van zijn Rover 16HP Convertible bepaalt en werd opdracht gegeven aan een professionele plaatwerker al zijn vakkennis aan te spreken om er iets moois van te maken. En we moeten zeggen dat dit heel aardig gelukt is. Natuurlijk zijn er geen carrossiers zoals VanDenPlas, Charlesworth of Cross & Ellis aan te pas gekomen, maar het resultaat mag er zijn. Er moet gewoonweg heel realistisch naar worden gekeken en in acht worden genomen dat we hier te maken hebben met een van huis uit goedkope saloon, die heel creatief is omgebouwd en als volwaardige cabriolet ineens veel meer plezier geeft. Na ruim 6 jaar verblijf in Spanje was de auto alom bekend rond zijn standplaats en is er menige foto van gemaakt. Een volle parkeerplaats bij een restaurant ? De dikste Bentleys, Astons en en Bugattis werden doorverwezen en de Rover? Die mocht pal voor de ingang van het restaurant op de glanzende geplaveide tegels staan. Leuke privileges waren dat. En al helemaal als je de prijs van de auto weet, en op de achtergrond een verontwaardigde Bentley eigenaar zijn hooggehakte vrouw (of vriendin, dat weet je maar nooit..) moet helpen uitstappen in het losse grind… Dan is er natuurlijk al plezier voordat het voorgerecht op de tafel staat.

De Rover is zojuist teruggekomen uit Spanje en heeft de Nederlandse registratie. Hij rijdt geweldig en de heerlijk soepele 2147 cc. 6-cilinder motor loopt perfect. De 4 versnellingsbak schakelt soepel en de zit in, en het comfort van de dikke stoelen, is uitstekend. Het lakwerk, instrumenten, houtwerk , leder, chroom etc.: alles heeft een geweldige patina en dat mag de liefhebber graag zien. Opbergruimte zit in de kofferbak en achter de stoelen voldoende om een weekendje te gaan verkennen.

Kortom: voor wie iets wil hebben wat niemand heeft, staat er voor slechts € 19.250,= een hele leuke Rover 16HP Convertible bij ons klaar.

 

Technische informatie

Motor
6 cilinder lijnmotor
Cilinderinhoud
2147 cc.
Vermogen
60 pk bij 4600 t/pm.
Topsnelheid
135 km/h
Versnellingsbak
4 versnellingsbak

Historie

Rover is een van oorsprong Brits auto-, fiets- en motorfietsmerk dat bestond van 1883 tot 2005. Vanaf 1883 bestond Rover als rijwielfabriek. Eerst onder de naam van de eigenaar, Starley-Sutton, in de jaren negentig van de negentiende eeuw als Rover. In 1903 werden de eerste Rover motorfietsen gebouwd en in 1904 bouwde Rover zijn eerste auto.

Tot het midden van de jaren dertig bouwde Rover betrekkelijk eenvoudige auto’s net zoals het gros van de andere fabrikanten. Bij een surseance kwamen de gebroeders Wilks aan het hoofd van de fabriek te staan en werd de koers gewijzigd, door kwalitatief hoogstaande auto’s te bouwen. De auto’s werden ontwikkeld onder de P-projectnaam, zoals die tot het midden van de jaren zestig gebruikt bleef met de P6.

In de Tweede Wereldoorlog werden geen auto’s meer gebouwd en legde Rover zich toe op vliegtuigonderdelen, met name motoren. Door de staalschaarste na de oorlog, mochten de Engelse fabrikanten maar zeer beperkt auto’s bouwen. Alleen voor de export werd dit toegestaan. Voor Rover betekende dit dat een ouder model, de P2, in productie werd genomen, die met een nieuw chassis de P3 ging heten.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak