Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Shelby Cobra 427 MkIII Superformance

  • Bouwjaar
    1965
  • Tellerstand
    5350 mijlen
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    Blauw metallic met zwart lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Concoursstaat! 1 van de 2 i.o.v. Carroll Shelby door Superformance gebouwde exemplaren.

Verkoopinformatie

Dit is een speciale Shelby Cobra 427 van het merk Superformance. Dat begint al bij het kentekenbewijs waarop de auto ook echt geregistreerd staat als Ford Shelby Cobra met het afgiftejaar1965. Het verhaal achter deze auto is dat Carrol Shelby in Mexico replica’s liet bouwen van zijn eigen ontwerp, de zogenoemde Continuation Cars. Hij was niet tevreden over de geleverde kwaliteit en vroeg aan de eigenaar van de fabriek waar ook Superformance wordt gebouwd of men ook een Continuation Cobra kon bouwen. Natuurlijk kon men dat. De eerste twee proef exemplaren konden echter zijn goedkeuring niet verdragen omdat hij meer verschillen wilde ten opzichte van de Superformance Cobra´s. De looks en kwaliteit was hij tevreden over, maar het moest hier en daar toch nog  iets anders.

Deze unieke auto is dus één van de twee in opdracht van Shelby gebouwde exemplaren. De Cobra heeft dan ook een afwijkend chassisnummer ten opzichte van andere Superformance auto´s.

Deze Cobra 427 is in 2009 op Nederlands kenteken gezet en sindsdien ook in het bezit van de huidige eigenaar. Die heeft met ongelooflijke precisie en kennis de auto op een werkelijke concoursstaat gebracht. De foto’s geven een goed beeld van de kwaliteit en afwerking. Grote liefde voor deze auto en professionele aanpak is tot in elk detail duidelijk te zien.

Deze Cobra is absoluut niet te vergelijken met wat er over het algemeen wordt aangeboden en de kenners zien dat ook gauw genoeg. Het is niet alleen de technische specificatie of uitrusting, maar zeker ook de algehele kwaliteit die op het hoogst mogelijke niveau staat. Onderstaande opsomming geeft ook een goed beeld waarom deze auto meer is dan elke andere. Bedenk  ook dat door de veranderde wetgeving het tegenwoordig onmogelijk is een auto met deze specificatie RDW goedgekeurd te krijgen voor toelating en te voorzien van een oldtimerkenteken.

Is een Cobra uw droomauto en wilt u alleen het allerbeste, een bijzondere en in nieuwstaat verkerende auto? Dan zouden wij het erg fijn vinden u meer over deze Cobra te mogen vertellen.

Verschillen tussen een ‘standaard’ Superformance Cobra en deze auto:

-De motor is in 2013 geheel vernieuwd. Het is een Ford V8 met een inhoud van 427ci (= 7 liter)  Deze motor is speciaal gebouwd voor een Cobra en ontwikkeld om vooral in het lagere toerengebied veel koppel te hebben. Je kan met deze auto prima toeren rond de 1500 t/min en gas geven tot 6000 t/min geeft een verbluffende accelleratie. Deze Ford 427 motor met EFI kost al snel rond 20.000 dollar. Voor de techneuten: om zo weinig mogelijk weerstand te verkrijgen is alles in ‘roller’ uitgevoerd, dus b.v. hydraulische roller klepstoters.

-EFI zoals op deze motor heeft de nodige voordelen boven een carburateur waar de meeste auto’s zijn uitgerust. O.a. meer controlemogelijkheden, betere start en zuiniger. De EFI regelt ook de timing. Dat doet hij veel beter en preciezer dan de standaard timing. Bedenk dat een carburateur ongeveer 300 dollar kost en een deze EFI ongeveer 2500 dollar. Dat is niet voor niets. Deze EFI ziet eruit als een carburateur en de meeste mensen valt het niet op totdat je ze er op wijst.

-versnellingsbak geheel nagezien en gereviseerd in 2013

-nieuwe motorsteunen met polyurethaan in plaats van het zwakkere rubber.

-nieuwe koppeling(Centerforce Dualfriction)

-nieuwe bediening van de koppeling (hydraulisch)

-schokbrekers zijn in 2010 vernieuwd. Ze zijn van het merk Wilbers en speciaal voor deze auto gemaakt (kosten € 2000,=)

-de versnellingsbak heeft een andere shifter gekregen. Dit zit tussen de pook en bak. Dat zie je niet, maar maakt schakelen preciezer, met name van 2 naar 3) en heeft een wat kortere slag.

-bovenste schokbrekersteunen achterwielen zijn vernieuwd.

-de standaard Duraspark ontsteking is vervangen door een Crane Fireball plus LX92 coil. Dit is beter dan de MSD 6AL die door velen als upgrade wordt gebruikt.

-er is een nieuwe startmotor gemonteerd van het reductie type. De motor draait hiermee sneller rond en slaat dus beter aan. De kabel (50 mm2)vanaf de accu er naar toe is omdat een dergelijke starter veel stroom trekt.

-de remblokken zijn vervangen door type BP20 van Willwood. Deze remmen beter en geven minder remstof.

-unieke special paint Cobra logo op de binnenzijde motorkap

-originele handtekening van Carrol Shelby op dashboard

-kleppendeksels met opschrift ‘Shelby”

-doorzichtige en dus onopvallende 3M folie aan de voorzijde van de auto en achterspatborden ter voorkoming van steenslag.

-centrale hoofdstroomschakelaar plus een extra schakelaar voor de ontstekingsbox

-er is op heel onopvallende wijze een derde remlicht ingebouwd in de verlichtingshouder van het kenteken (geeft extra veiligheid). Tevens is de houder aan de binnenzijde van de achterlichten omgedraaid om remlichten beter zichtbaar te maken.

-er is een navigatiesysteem ingebouwd op een onopvallende manier met een speciale beugel.

-andere lampen in de koplampen voor meer lichtopbrengst.

-de Superformance heeft standaard een selenoid (soort relais) op het schutbord dat de 12V doorschakelt naar de starter en naar enkele andere verbruikers. In deze auto is de selenoid verwijderd en het elektra aangepast. Dit geeft minder kans op storingen en het ziet er veel beter uit.

-meerdere eigenaren hebben de dynamo vervangen door een 1-draads type, maar vervolgens de spanningsregelaar (linksvoor onder motorkap op het chassis) laten zitten. Die is hier op een nette manier mechanisch en elektrisch verwijderd.

-de onderzijde van de bestuurdersplaats en die van de passagier is met maatwerk RVS afgewerkt. Ziet er prachtig afgewerkt uit en biedt bescherming.

-achteruitkijk spiegel op het dashboard is iets aangepast. Hierdoor staat hij een beetje hoger en dat geeft beter zicht naar achteren.

-rooster tegen steenslag voor de radiateur en voor de oliekoeler

-de motoren van beide koelventilatoren zijn met een chromen kap afgewerkt.

-dikkere, dus stijvere anti-rollbar onder de auto tussen de achterwielen om de wegligging te verbeteren.

-onder de motorkap is al het overbodige verwijderd en zijn kabels netjes weggewerkt met een zeer fraai resultaat.

-de Cobra is zeer uitgebreid gedocumenteerd: originele manual, diverse handleidingen van gemonteerde onderdelen, elektrische schema, veel facturen, unieke database met honderden artikelen specifiek voor deze auto (m.n. technisch, zoals lijst met vervangende onderdelen, verbeteringen, enz.)

-de bestuurderstoel is goed verstelbaar. Voor langere bestuurders (>1.95 mtr) kan dit nog extra worden aangepast.

Bij de auto wordt geleverd:

-speciale loden hamer voor de wheelspinners

-zwarte “three window” mohair softtop met zijramen

-zwarte mohair tonneau cover

Technische informatie

Motor
v-8
Brandstofsysteem
EFI Injectiesysteem
Cilinderinhoud
6995 cc.
Vermogen
480 pk.
Koppel
800 Nm.
Topsnelheid
>240 km/h
Gewicht
1120 kg.
Versnellingsbak
Tremec 5-versnellingsbak met sportshift en 5e versnelling als overdrive

Opties & accessoires

Zie opsomming bij de verkoopinformatie

Historie

Een sportwagen ontwikkelen die Ferrari in het zand zou laten bijten, dat is wat Carroll Shelby wilde. En of hij daarin slaagde: in 1965 trok hij met zijn Cobra 427 een sprintje naar de 100 in minder dan 4 seconden…

Carroll Shelby was een Texaanse autocoureur en winnaar van Le Mans. In 1960 kampte hij, desondanks het feit dat hij slechts 27 was, met hartproblemen en hij besloot om geen wedstrijden meer te rijden. Carroll Shelby vond de Commandatore van Ferrari een arrogante man en hij wilde hem een lesje leren. Hij moest en zou een auto bouwen die de vloer aanveegde met de Ferrari’s die de meeste races domineerden. Zijn idee om dit te verwezenlijken was eenvoudig maar briljant: een grote, sterke Amerikaanse V8 motor in een lichte, Europese auto bouwen. Die dikke motoren kon hij krijgen bij Ford, voor een licht chassis klopte hij aan bij AC Cars. Die hadden namelijk hun AC Ace, een wagen die er wel charmant uitzag, maar met zijn twee-litertje in het vooronder moeilijk echt temperamentvol kon genoemd worden.

Cobra 260 Mark I

In januari 1962 was het eerste prototype klaar: de Cobra 260. Het was in feite niet meer dan een AC Ace die een 4.2 liter grote Ford V8 onder de kap kreeg, en ook hier en daar wat aanpassingen. Zo moest bijvoorbeeld de achterste ophanging aangepast worden om het grote koppel van de V8 de baas te kunnen. Op de Riverside-Track in Californië bleek dat er heel wat potentieel in de auto zat. Inclusief het prototype, werden er 75 Cobra 260’s gebouwd.

Cobra 289 Mark I

Het grootste verschil met de 260 is, dat deze een dikkere motor kreeg: een Ford 4.7 liter. Vandaar de benaming: 4.700cc is gelijk aan 289 cubic inches. Van dit type zijn 51 stuks gemaakt.

Cobra 289 Mark II

Deze had nog dezelfde motor als de Mark I, maar kreeg een aantal technische verbeteringen en wat wijzigingen aan de carrosserie. Dit type werd gebouwd van eind 1962 tot de zomer van 1965: 528 stuks zagen het levenslicht.

Cobra 427 Mark III

In het voorjaar van 1963 begon het succes van de Cobra in autoraces te tanen: de concurrentie kwam met alsmaar krachtigere wagens naar het circuit. Shelby had eerst nog geprobeerd om een grotere motor in de Mark II te plaatsen, maar het chassis was simpelweg niet opgewassen tegen de brute kracht die dat grotere motorblok produceerde. In samenwerking met de Ford fabriek in Detroit begon men naarstig aan het ontwerp van wat de Mark III zou worden.

Het buizenchassis van die Mark III werd een stuk steviger, de carrosserie kreeg bredere wielkasten en vooraan een ‘grotere mond’ om de uit de kluiten gewassen radiateur van voldoende frisse lucht te kunnen voorzien. De motor had een cilinderinhoud van maar liefst zeven liter (427 cubic inches) en braakte 425 pk’s uit, waarmee de wagen topte bij een slordige 240 kilometer per uur. Er was ook nog een getunede versie met 485 pk, daarmee haalde de Cobra een topsnelheid van exact 262 kilometer per uur. Accelereren van 0 naar 100 deed hij in iets minder dan 4 seconden: het zou nog jaren duren vooraleer anderen dit nadeden.

De productie van de 427 begon in januari 1965: er werden twee ongelakte prototypes naar het bedrijf van Shelby in de Verenigde Staten verstuurd, waar ze werden afgewerkt. Er kwam ook een wegversie, met een aangepaste Ford-motor: die kreeg een langere slag maar een kleinere boring.
Hoeveel stuks er van deze beestige versie werden gemaakt, is onbekend. Geschat wordt dat ongeveer driehonderd chassis werden verscheept naar Shelby’ s fabriek om 427 Cobra’s te bouwen.

Een originele AC Cobra is dezer dagen onbetaalbaar: nog niet lang geleden wisselde een 427 uit 1966 van eigenaar voor het bedrag van 5,5 miljoen dollar, zo’n 3,8 miljoen euro. Replica’s vind je natuurlijk een stuk goedkoper, maar hierbij zijn de verschillen in kwaliteit enorm. Wereldwijd beschouwen de kenners echter de Cobra gebouwd door Superformance als het beste wat er te koop is, of zoals Carroll Shelby het zelf zei:

“There’s an exception when it comes to Jimmy Price and Lance Stander. Superformance International makes replica Cobras in South Africa and calls the two-seat roadster they build the MKIII. It’s not a true Shelby, but I’ve endorsed and licensed the car for being as close to correct and well-built as possible.”

– Carroll Shelby (Octane, Oct. 2006)

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak