Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Spectre R42 S

  • Bouwjaar
    1998
  • Tellerstand
    1943 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    SA9NRGXXPVJ071024
  • Kleur
    Burgundy metallic met magnolia lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Super rijdersauto en zeer exclusief door lage productieaantal van slechts 25 stuks.

Verkoopinformatie

Deze Spectre R 42 S is de op een na laatst gebouwde, uit een serie van slechts 25 exemplaren en een van de 4 gebouwde linksgestuurde . De auto is in 1998 door een sportscar liefhebber rechtstreeks bij de fabriek besteld en nadien slechts zeer sporadisch gebruikt. Met name omdat kort na aflevering van de auto de productie werd stopgezet en het toen al duidelijk was dat het ook in de toekomst een zeer exclusieve auto zou blijven en daardoor groot potentieel heeft voor de sportwagenverzamelaar. Om de aantrekkelijkheid nog groter te maken is er dan ook zeer weinig met de auto gereden en alleen om alle techniek in goede conditie te houden.

Na dus vanaf 1998 deel te hebben uitgemaakt van een grote verzameling van de meest exclusieve auto’s heeft de eigenaar onlangs besloten zijn auto’s van de hand te doen en de Spectre R42 S is een van de laatste.

Het hoeft geen betoog dat de niet in Nederland geregistreerde auto iets bijzonders is voor de ware liefhebber. Iemand die bij de lage kilometerstand van slechts 1944 elke keer een kleine beetje wil bij laten tellen en elke kilometer wil genieten van het superieure sportwagen gevoel wat deze Spectre ruimschoots geeft.

Technische informatie

Motor
Ford V-8, 32 valve (Mustang Cobra)
Brandstofsysteem
injectie
Cilinderinhoud
4600 cc.
Vermogen
350 pk. bij 5900 t/pm.
Koppel
463 Nm. bij 4850 t/pm.
Topsnelheid
285 km/h
Gewicht
1280
Versnellingsbak
6 versnellingsbak, close ratio

Opties & accessoires

Burgundy metallic lak

Magnolia lederen interieur

6-versnellingsbak

Airconditioning

Carbon dashboard

Alarminstallatie

 

Historie

De Spectre R42 is een 2-zits middenmotor, achterwielaangedreven sportwagen gebouwd door Britse specialiteit autofabrikant Spectre Supersport Ltd

De auto werd voor het eerst ontworpen door Ray Christopher van GT Developments, die voor het bouwen van een nauwkeurige replica’s van Ford GT40 bekend stond. De R42 was de moderne reïncarnatie van de GT40 en kreeg dezelfde wielbasis en de grootte De R42 werd voor het eerst getoond op de London Motor Show in het begin jaren negentig. Helaas kwam het bedrijf in financiële moeilijkheden als gevolg van de hoge ontwikkelingskosten van de auto.
De nieuwe directeur Anders Hildebrand reorganiseerde de productie, bracht de beleggers en stelde Derek Bell, de wereldberoemde autocoureur, aan als voorzitter.
De auto werd doorontwikkeld en op hoger niveau gebracht waarna in 1996 werd gepresteerd 23 auto’s te verkopen. Niet gering voor zo’n betrekkelijk klein bedrijf als Spectre. Helaas viel in 1999 toch het doek en is, en blijft, de Spectre hierdoor een zeer exclusieve auto.
Het chassis van de auto is een monocoque en is gemaakt van lichtgewicht materiaal zoals vele andere onderdelen van de auto, waardoor het gewicht, slechts 1280 kg, laag kon worden gehouden. De lengte is 4.11 mtr., de breedte is 1.85 mtr en de hoogte is slechts 1.09 mtr. De body is gemaakt van carbon reinforced composite.

Het hart van de sportwagen is een 4.6 liter Ford V8 met 4 kleppen per cilinder die 360 pk ontwikkelt en een koppel heeft van 463 Nm.bij 4850 t/min. De motor werd ook gebruikt in de Ford Mustang Cobra.
De auto bereikt in 4 seconden de 100 km/ h en heeft een topsnelheid van 280 km/h. De gewichtsverdeling is perfect met 42% voor en 58% aan de achter. Mede door de in het midden geplaatste motor maakt dat het rijgedrag heel neutraal is en een echt “kart” gevoel geeft.
De brede banden geven een uitstekende grip in droge omstandigheden maar in natte omstandigheden is het wel een auto om met fluwelen handschoen aan te pakken en zo willen het de echte rijders ook. De net als bij een raceauto opgebouwde onafhankelijke ophanging is volledig verstelbaar, en voelt ook bij hoge snelheden erg zeker aan. Een groot pluspunt is dat de auto qua vering /demping niet zo extreem aanvoelt dan een raceauto maar is het onderstel wat comfort betreft, perfect afgesteld voor de openbare weg.

Het in deze klasse, ruime interieur van de Spectre R42 bevat luxe lederen en Alcatara bekleding en Wilton tapijten. De zichtbaarheid is ook erg goed in vergelijking met andere mid-engined sportscars van die tijd, en er is zelfs ruimte voor een redelijke hoeveelheid bagage.

De R42 had een hoofdrol in de Ian Sharp film “RPM” uit het jaar 2000, waarin het een prototype speelt van een milieuvriendelijke supercar die de acteur David Arquette moet stelen.

Tegenwoordig is mede door de hoge exclusiviteit van in totaal slechts 25 stuks gebouwde exemplaren, de Spectre een sportwagen die zeker te overdenken is als uitbreiding van de collectie of gewoon voor de liefhebber die eens een keer echt iets bijzonders wil bezitten.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak