Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Super Seven VM 77 Cosworth Turbo

  • Bouwjaar
    1993
  • Tellerstand
    18.301 km
  • Prijs
    Verkocht
  • Kleur
    British Racing Green met creme lederen interieur
  • Bijzonderheden
    Zeer goede staat, volledige historie bekend, voorzien van snelle Ford Cosworth turbo motor.

Verkoopinformatie

Deze Super Seven VM77 is eigenlijk weer terug op zijn geboortestek want wij hebben de auto in 1993 zelf gebouwd. Nadat we er 10 jaar naar volle tevredenheid van hebben genoten ging de auto over naar de huidige eigenaar en die vond na lang het na lang wikken en wegen nu weer tijd worden deze prachtige auto af te staan.

Ook na 22 jaar ziet de Seven er werkelijk  nog steeds zeer goed uit. De auto is voorzien van mooie en sfeervolle extra’s zoals RVS rollbar, RVS uitlaatsysteem, 5 x Revolution velgen, vollederen interieur, enz. (zie lijst met opties) Alles is natuurlijk tot in detail afgewerkt en dat werkt natuurlijk de betrouwbaarheid in de hand. Dat werd direct nadat de auto gereed was al bewezen door een rit naar Italië naar de befaamde Mille Miglia. Zelfs na zo’n lange reis kwamen we niet echt vermoeid aan. De auto kan snel, maar ook heel ontspannen worden gereden.

Qua techniek spant deze Seven helemaal de kroon want de slechts 640 kg. wegende auto wordt voortgestuwd door de legendarische Ford Cosworth Turbo motor met een inhoud van 2000 cc. die 210 pk levert.

De auto heeft recent groot onderhoud gehad en een taxatierapport (€ 25.000,-) wordt bijgeleverd.

Alle historie is dus bekend en wordt bijgeleverd inclusief foto’s van de bouw. Deze Seven is een aanschaf die met geen enkele andere auto is te vergelijken en veel waar en plezier voor zijn geld biedt.

 

Technische informatie

Motor
4 cilinder Ford Cosworth 16 V met intercooler
Brandstofsysteem
Bosch injectiesysteem
Cilinderinhoud
2000 cc.
Vermogen
210 pk.
Gewicht
640 kg.
Versnellingsbak
5-bak Cosworth Getrag

Opties & accessoires

Ford Cosworth 2.0 Turbo motor

British Racing Green metallic lak

Crème vollederen interieur

Suede stuurwiel

RVS rollbar

RVS uitlaatsysteem

5 x Revolution lichtmetalen wielen 8 x 15

Mohair softtop

Mohair afdekhoes bagageruimte

Uitlaatcover in kleur gespoten

 

Historie

Door z’n belangstelling voor de algemene motorsport bouwde Colin Chapman in 1948, in de garage van de ouders van z’n vriendin, een sportwagen, die hij de Mark 1 noemde.
Als basis gebruikte hij hiervoor een Austin Seven uit 1930 die hij naar eigen inzicht ombouwde, met de bedoeling een lichtgewicht sportwagen met een optimale wegligging te bouwen.
Een jaar later bouwde hij z’n tweede project, logischerwijze genoemd de Mark 2.
Als basis voor deze mark 2 werd eveneens een Austin Seven gebruikt.
De Mark 2 was t.o.v. de Mark 1 sterk gemodificeerd en zag er dan ook een stuk sportiever uit.

Met de Mark 3 wijde Chapman zich uiteindelijk aan het steeds groter aantal straat en circuit races.
In de Formule 750, zoals de klasse genoemd werd, maakte Chapman naam met deze Mark 3.
Langzamerhand raakten steeds meer mensen geïnteresseerd in deze seven, dit resulteerde uiteindelijk, in Januari 1952, in de oprichting van de firma Lotus Engineering Co.

De in 1954 geïntroduceerde Mark 4 werd een succesvolle trialsportwagen.
Oorspronkelijk zou de opvolger van de Mark 4, de Mark 5 weer een formule 750 sportwagen worden maar zo ver kwam het niet.
De Mark 6 kreeg echter steeds meer gestalte en werd de eerste Lotus die in serie geproduceerd werd.
Colin Chapman ontwierp voor deze wagen een kompleet nieuw onderstel i.p.v. het gemodificeerd onderstel van de Austin Seven. Doordat de Mark 6 in serie geproduceerd werd beheerste deze al snel de engelse sportwagen klasse voor auto’s met een kleine cilinderinhoud.

Zo bouwde Chapman diverse auto’s die tientallen later nog steeds voor veel plezier leveren door hun basic rijden en enorme prestaties ten opzichte van grotere pk monsters. Licht van gewicht en simpel zijn de sleutelwoorden.

In de loop der jaren zijn er diverse fabrikanten opgestaan die auto’s naar voorbeeld van Chapman Sevens bouwden en ook als bouwpakketen leverden. Sommigen zagen er echt niet uit en was de kwaliteit niet om naar huis te schrijven, anderen daarentegen waren echt perfect en boden veel waar en plezier voor hun geld. Een daarvan hoort volgens kenners en liefhebberd bij de besten op dit gebied en dat is de Duitse fabrikant VM met het type 77. Duitse degelijkheid in een Engels jasje zullen we maar zeggen. Vele exemplaren zijn er inmiddels gebouwd op professionele wijze dan wel als hobbyproject. Allemaal met een doel: veel fun per kilometer.

 

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak