Bloemendaal Classic & Sportscars

Verkocht

Volkswagen T1 “Spijlbus”

  • Bouwjaar
    1964
  • Prijs
    Verkocht
  • Chassisnummer
    225034268
  • Kleur
    blauw / wit met blauw/wit interieur
  • Bijzonderheden
    Recent uitgebreid gerestaureerd, goede investering en veel "driving fun"

Verkoopinformatie

U hoeft echt geen hippie te zijn (geweest) om dit een prachtige auto te vinden. Bijna iedereen ter wereld kent de beroemde VW bus in al zijn uitvoeringen en heeft er vaak goede herinneringen aan. Dat zal zeker zijn wanneer het deze uitvoering betreft want het was, en is het nog steeds, een geweldig vervoersmiddel voor een dagje uit. Maar liefst 8 personen die ruim kunnen zitten en genieten van deze recent uitgebreid gerestaureerde “spijlbus”. De auto is in dezelfde kleurstelling gebleven (Seeblau / Weiß) zoals deze destijds de fabriek heeft verlaten. Dit wordt bevestigd door het bijgeleverde Zertifikat, zojuist afgegeven door het AutoMuseum Volkswagen.

Bij de werkzaamheden heeft men goed de hand gehouden aan de opdracht de VW niet te “overrestaureren”. De auto ziet er nu echt keurig uit met alle originele details zoals de juiste velgen, juiste (en volledig gereviseerde motor) en interieur. De bus rijdt subliem en geeft niet alleen voor de bestuurder, maar voor alle inzittenden ongekend veel plezier. Dat moet natuurlijk bovenaan het lijstje staan bij een aanschaf als deze, maar daarnaast blijkt deze klassieker de laatste jaren een erg goede investering te zijn, en dat is ook mooi meegenomen.

Kijkt u met weemoed terug op de “sixties” ? Dan bent u met deze Volkswagen T1 Spijlbus in de gelegenheid weer even terug in de tijd te dromen. Voor de realisten: gewoon heerlijk rijden tot vermaak van u zelf en vele anderen.

 

 

Technische informatie

Motor
4 cylinder luchtgekoelde boxermotor
Carburatie
1 x carburateur
Cilinderinhoud
1493 cc.
Vermogen
51 pk.
Gewicht
1170 kg.

Opties & accessoires

Period imperial

Twee kleuren carrosserie

Twee kleuren interieurbekleding

Radio

 

Historie

Op 23 april 1947 bespreekt Ben Pon bij Volkswagen zijn ideeën over de import naar Nederland. Tijdens het gesprek maakt hij een ruwe schets van een rechthoekige transportwagen. Eigenlijk is het niet meer dan een flinke doos op wielen, met voorin een cabine en achterin de motor. Het chassis van de Kever dient als basis voor het voertuig. Een jaar later besluit Volkswagen het idee uit te werken. Zo wordt Ben Pon min of meer de uitvinder van de Volkswagen Transporter.

Het allereerste Type 2-model, met de voorruit met een metalen spijltje in het midden, de ‘spijlbus’ werd geproduceerd tussen 8 maart 1950 en het eind van 1967. Eerst werd de bus nog in Wolfsburg geproduceerd; vanaf 8 maart 1956 werd een gloednieuwe autofabriek in Hannover gebruikt voor de productie.
In februari 1955 kwam het vernieuwde model op de markt. Volkswagen had de carrosserie ingrijpend gewijzigd. Het dak kreeg een luifel boven de voorruiten, waarin roosters kwamen voor aanvoer van verse lucht, en de motorklep en motorruimte werden aanzienlijk lager uitgevoerd. Daardoor ontstond ruimte voor een achterklep, zodat bouwvakkers, loodgieters en timmerlieden materialen van grotere lengte konden vervoeren die via de achterklep geladen konden worden. Evenals dit bij de Volkswagen Kever het geval was werd in de Transporter een 4-cilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 1131cc toegepast, die 25 pk leverde. Ook bij de Transporter lag deze motor achterin en was hij luchtgekoeld. In 1953 werd dit een 1192cc 30 pk motor. Een versie van 36 pk was ook verkrijgbaar. Deze had dezelfde cilinderinhoud maar kon dankzij een hogere compressie wat meer vermogen leveren. Deze versie werd in 1955 de standaardmotor.

De eerste versies van de T1 (Transporter 1ste generatie) werd T1a genoemd. T1b betrof een wagen met een iets langere daklijn boven het voorraam en een kleinere motorruimte. Vanaf modeljaar 1963 werden de wagens aangeduid als T1c; de achterdeur was breder uitgevoerd. Daarnaast werden in datzelfde jaar de scharnierende laaddeuren aan de zijkant vervangen door een schuifdeur. De introductie van wat aanvankelijk een zwaar transport Transporter werd genoemd – hij kon 1000 kg vracht vervoeren in plaats van 750 – bleek dermate succesvol dat deze uitvoering de standaard-Transporter werd. Het model was verkrijgbaar met een nieuwe 1493cc motor (1.5L of ‘1500’ genoemd) die 51 pk leverde. Nadat de Kever vanaf 1967 met dezelfde motor werd uitgerust, werd het vermogen opgevoerd tot 53 pk. De motoren van deze Transporters bleken uiterst betrouwbaar en gingen zonder problemen meer dan 250.000 km mee. Met de jaren zestig als ijkpunt was deze betrouwbaarheid zeer hoog te noemen.De uitvoering als pick-up was in de Verenigde Staten erg populair.

In 1967 kwam een eind aan de Duitse productie van de ‘spijltjesbus’. Hij werd opgevolgd door de T2, maar het model werd nog tot 1975 in Brazilië geproduceerd
Bezitters van T1’s refereren vaak aan het aantal ramen dat hun busje heeft om onderscheid te kunnen maken tussen de vele passagiersuitvoeringen. De ‘basis’-Kombi Transporter is die met 11 ramen: twee voorramen (wegens het middenspijltje); drie zijramen aan ieder kant, een raam in iedere voordeur en één achterraam. Het ‘DeLuxe’-model is een 15-ramer: deze kent vier zijramen en aan weerszijden van het achterraam een gebogen achterraampje. Dit model was niet in Europa verkrijgbaar. De 23-ramer werd in de VS ‘sunroof deluxe’ genoemd; deze had aan iedere wagenkant 8 kleine panoramaraampjes. Een 21-ramer had de gebogen achterraampjes niet. De 21- en 23-ramer kregen later de bijnaam Samba’s. ‘Echte’ Samba’s zijn echter 21- of 23-ramers met de meest luxe uitvoeringen die verkrijgbaar waren: chromen lijsten, een uitgebreider dashboard en een canvas open dak standaard. Samba’s werden geproduceerd vanaf 1951 tot 1 augustus 1967.

Is dit uw droomauto?

Neem contact op voor een afspraak